בשוק העבודה של היום, מעסיקים רבים נוטים שלא לגייס עובדים מעל גיל 60, ולעיתים אפילו מעל גיל 50. ישנה תפיסה סטריאוטיפית שלילית לגבי גילאים אלו – לפיה הם כביכול מוגבלים טכנולוגית, יש להם אנרגיה נמוכה ותפיסה איטית. סטריאוטיפים אלה עומדים בסתירה מוחלטת למציאות, כי האמת היא שלעובדים מבוגרים יש הרבה מה להציע וסיבות רבות להיות עובדים אפילו יותר טובים מעובדים צעירים.
סיבות מובילות להעסקת מבוגרים:
- יציבות היא שם המשחק: במקרה של העסקת עובד מבוגר, פער הדורות עובד לטובת המעסיק שמחפש עובד יציב. בניגוד לבני דור הY והZ שמתזזים בין משרות ותמיד מחפשים את הדבר הבא, האוכלוסייה המבוגרת בתפיסתה הרבה יותר נאמנה למקום עבודה ולכן חוסכת את עלות ההכשרה וכאב הראש של גיוס עובדים חדשים. כמו כן, סביר להניח שעובד או עובדת בגיל חמישים לא יעזבו אחרי שנה כדי לצאת לטיול בדרום אמריקה או להתחיל תואר באוניברסיטה.
- פניות וזמינות: לעובדים בגילאי 60 ומעלה ברוב המוחלט של המקרים יש ילדים במסגרות, בגיל שבו הם יותר יכולים לדאוג לעצמם. הם מנצלים פחות ימי מחלה וחופשה, וגם במהלך יום העבודה פחות נדרשים ל”כיבוי שריפות” בבית. למעשה קבוצת גיל זאת מבחינה סטטיסטית מנצלת הכי פחות ימי מחלה ונהנית משיעור התאונות הנמוך ביותר.
- ניסיון משמעותי בשוק העבודה: לעובדים מבוגרים יש על פי רוב ניסיון תעסוקתי וגם ניסיון חיים עשיר המקנה להם יתרון בתהליכי קבלת החלטות ובהתנהלות היום יומית בעבודה. הם יכולים לחסוך למעביד משאבים רבים על ידי קבלת ההחלטה הנכונה על סמך ידע וניסיון, ולהימנע מהחלטות פזיזות ולא אחראיות.
- התמודדות עם חידושים טכנולוגיים: בניגוד לדעה הרווחת של מעסיקים שמעדיפים לגייס עובדים שנולדו לתוך טכנולוגיות קיימות, רשתות חברתיות או סוגים שונים של אוטומציות, אין לעובדים צעירים יתרון משמעותי על פני עובדים מבוגרים בהסתגלות לקדמה טכנולוגית. עובד שרוצה להוכיח את עצמו, לא משנה מה גילו, יצליח ללמוד ולהסתגל לשיטות עבודה חדשות ולטכנולוגיה חדשה. בנוסף יש לקחת בחשבון שבסופו של דבר כל ידע מקצועי מתיישן מתישהו ודרוש ריענון או החלפה, ויהיה צורך בהכשרה נוספת ללא קשר לגיל העובד.
- דעה קדומה נוספת שיש למעסיקים רבים היא חשיבות הגיל בתקופה הנוכחית. האוכלוסייה המבוגרת היום שונה על פי רוב מאוכלוסיות מבוגרות בדורות קודמים. תחומי העיסוק, השפה ואפילו המראה החיצוני יותר מודרניים ועדכניים. אמנם זה לא נכון לכל עובד בגילאים אלו, אך רוב האוכלוסייה המבוגרת מעודכנת ומתעדכנת באורח החיים המודרני ולומדת לתפעל חידושים טכנולוגיים החל משעונים חכמים, טלפונים חכמים ועד לתכנות.
- אם יש לעסק שלכם לקוחות מעל גיל 60, יכול מאוד להיות שהם יעדיפו להתנהל מול מישהו בגיל שלהם. מבחינתם לעובד כזה יש לא רק ניסיון מקצועי רב אלא גם הכרות עם המקום שלהם בחיים, יכולת לדבר איתם בגובה העיניים בשפה ובקצב שלהם. בתפקידים שיש להם השפעה רבה על הלקוח -כמו יועץ פנסיוני או סוכן ביטוח, יכול להיות שללקוחות המבוגרים שלכם יהיה יותר נוח לדבר עם מבוגר.
בסיכומו של דבר, הגישה הרווחת כנגד קליטת עובדים חדשים בגילאי 60 ומעלה מבוססת על תפיסה סטריאוטיפית שלא מעוגנת בהכרח במציאות. בפועל, קיימים יתרונות רבים להעסקת עובדים ועובדות מפלח אוכלוסייה זה. בין השאר, יציבות, ניסיון, וזמינות ברמה גבוהה יותר מאשר עובדים צעירים המועמדים לאותה משרה. בעת קבלת עובד חדש לחברה, הדבר הנכון יהיה לקבל החלטה על בסיס כישורים או יכולות מוכחות ולא להתייחס לגיל כאל פרמטר סינון.